سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدترین مردم کسانی اند که از بدترین مسأله ها، می پرسند، تا دانشمندان را به اشتباه اندازند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه افغانستان ،

دروغ یا تغافل ؟

  

سخنان این مقام رسمی وزارت امور خارجه افغانستان که اهم آن را در ذیل این سطور آورده ام ، در نوع خودش بسیار تامل برانگیزه . در این اظهارات به 2 تیتر اصلی پرداخته شده .
تیتر اول نیاز افغانستان به حضور و افزایش تعداد نظامیان آمریکایی در این کشور به منظور برقراری امنیت هست !!!
تیتر دوم دادن اطمینان خاطر به همسایگان افغانستان در مورد اینکه این دولت ( مقتدر!) اجازه استفاده از خاک این کشور رو برای انجام عملیات نظامی علیه کشورهای همسایه به اشغالگران نخواهد داد !!!
البته امروزه رد فرمایشات این بزرگوار برای نونهالان دبستانی ما هم کار سختی نیست . ولی از اونجا که فضای مجازی اینترنت محل گشت و گذار عمومی هست شایسته دیدم از گزیده چند اظهار نظر کارشناسی اعم از کارشناسان نظامی ، سیاسی و ... منطقه ای و آمریکایی و همچنین اخبار برخی اقدامات و تجاوزات نیروهای آمریکایی مستقر در خاک افغانستان برای پاسخ به این سخنان استفاده کنم .
قضاوت با خودتون .
روز یکشنبه این هفته، آقای لاریجانی در دیدار با محمد کریم خلیلی، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در تهران گفت که نسبت به ادامه نا امنی در افغانستان نگران است و اظهار داشت که حضور نیروهای خارجی در افغانستان، وخامت اوضاع امنیتی و رشد افراطگرایی را به دنبال داشته است.

متن اظهارات قسمت اول :

سلطان احمد بهین، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، در واکنش به اظهارات علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، گفت که افغانستان به حضور نظامیان خارجی برای سرکوب گروه های شورشی و مهار نا امنی ها نیاز دارد.

سخنان آقای لاریجانی پس از آن ابراز شد که دولت آمریکا اعلام کرده بود در نظر دارد شمار نظامیان خود در افغانستان را تا دو برابر افزایش دهد.

بهین: افغانستان برای استقرار امنیت به حضور نظامی خارجی نیاز دارد ( وزارت دفاع آمریکا گفته بود که این کشور در نظر دارد تا تابستان سال 2009 میلادی، حدود بیست تا سی هزار نیروی دیگر به افغانستان اعزام دارد. )

سلطان احمد بهین گفته است که افزایش سربازان آمریکایی در این کشور به پیشبرد امنیت و ثبات در این کشور کمک می کند.

آقای بهین در واکنش به اظهارات رییس مجلس ایران گفت: "کشورها سیاست های خود را دارند، اما سیاست ما مشخص است: ما سرباز بیشتر می خواهیم برای تسریع پیروزی بر تروریسم و حضور سربازان خارجی و افزایش آن، کمک می کند به تامین امنیت بیشتر، به خصوص که ما در سال آینده انتخابات داریم..."

اخبار و اظهار نظر کارشناسان :

سخنگوی جبهه ملی افغانستان در گفتگو با فارس: 87/09/15

مشکلات افغانستان ناشی از حضور نظامی آمریکا و غرب است

سنچارکی" تصریح کرد: سیاست واشنگتن در هفت سال گذشته در حمایت از یک تیم ناکارآمد، ناتوان و آمیخته با فساد و همچنین صرفا مبتنی بر برخورد نظامی با مخالفان مسلح و در مواردی نیز حملات اشتباه بوده‌ که باعث تلفات مردم غیرنظامی شده‌است.

سایت ایران شرقی : متن خبر

دکتر قاسم شاه اسکندر اف مدیر مرکز مطالعات منطقه ای تاجیکستان

درباره نقش ایساف (نیروهای پاسدار صلح بین المللی (ISAF ) برای مساعدت در تأمین امنیت افغانستان، به این کشور اعزام شدند) در افغانستان در میان مردم در ابتدا تصورات اشتباهی ایجاد شده بود. افغانها امید داشتند که نیرویهای بین المللی امنیت کامل آنان را تأمین کنند، گروههای مسلح غیر قانونی خلع سلاح شوند و ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان تشکیل و تقویت شود. اما برخلاف این انتظارات، ایساف نتوانست این وظایف را اجرا کند. به این دلیل که نیروهای ایساف صلاحیت این کار را نداشتند. لذا در قطعنامه 1368 شورای امنیت که در 20 دسامبر 2001 تصویب گردید، گفته شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اساس پیشنهاد کنفرانس بن، نیروهای بین المللی مساعدت برای صلح در افغانستان را تشکیل می دهد که مدت فعالیت این نیروها 6ماه است. وبه منظور کمک به ادارات موقت دولت افغانستان در کابل و اطراف آن و تأمین امنیت مقامات دولتی ونهادهای بین المللی فعالیت خواهند کرد. در بند 10 این قطعنامه از نیروهای ایساف دعوت به عمل آمده است که به مقامات دولتی افغانستان در آموزش و شکل گیری نیروهای مسلح و ساختارهای امنیتی این کشور کمک کنند. به این ترتیب معلوم می شود که نیروهای ایساف برای تأمین امنیت مردم افغانستان هیچ مسئولیتی ندارشته و موظف به خلع سلاح گروههای مسلح غیر قانونی نیز نیست و حتی نمی تواند گروههای مسلح افغانی را از کابل خارج سازد. در این قطعنامه تأکید شده است که "تأمین امنیت وظیفه خود افغانها می باشد!!! ".

آمریکا و ناتو موفق به اجرای وظیفه اصلی خویش یعنی نابودی اسامه بن لادن وشبکه تروریستی او نشدند.

این درحالی است که فرستادگان طالبان در شمال افغانستان به شدت به کار تبلیغاتی مشغول هستند. امکان گسترش درگیریها به شمال افغانستان وجود دارد

خبرگزاری «ترند نیوز» 27 آذر 1387 متن خبر

روبرت مک چینسی استاد دانشگاه ایلینویس و کارشناس سیاسی آمریکایی مسایل افغانستان به خبرگزاری ترندنیوز گفت: "من نسبت به آینده نیروهای آمریکایی در افغانستان خوشبین نیستم، زیرا در طول تاریخ نمونه های زیادی مبنی بر ناتوانی نیروهای نظامی خارجی در برقراری امنیت در این کشور وجود داشته است".

به نظر مک چینسی، شرایط نیروهای آمریکایی مشابه وضع ارتش شوروی که در سال 1984 افغانستان را اشغال کرده بود ، است.

به عقیده کارشناسان، آرامش در کشور پس از ورود نیروهای بیشتر به افغانستان نیز برقرار نخواهد شد، چرا که بمنظور تثبیت اوضاع نه تنها نیاز به مشارکت نیروهای خارجی، بلکه نیروهای داخلی نیز وجود دارد.

استیون بیدل پژوهشگر مرکز روابط بین المللی آمریکایی و کارشناس مسایل افغانستان در مصاحبه اینترنتی با خبرگزاری ترندنیوز اظهار داشت: "حکومت افغانستان باید فعالیت بیشتری از خود نشان دهد، تنها در این صورت نیروهای خارجی می توانند موفق به تثبیت اوضاع افغانستان شوند".

یکی از عوامل مانع برقراری آرامش در افغانستان، آلوده شدن حکومت به فساد مالی است.

شبکه خبر 1 مرداد 1387 متن خبر

اختلاف نظر محافل سیاسی، امنیتی و نظامی کاخ سفید در خصوص نحوه تعامل با طالبان و القاعده در افغانستان، که اخیرا در روزنامه نیویورک تایمز افشا شد، و مانع از عزم اجرایی آمریکا در دستگیری سران القاعده و طالبان گردید و افشای تعامل مخفی نظامیان ناتو و آمریکا با سران طالبان و القاعده از اشتباهات راهبردی کاخ سفید در افغانستان به شمار می آید، که اوضاع کنونی را دامن زده است.
ناتوانی در مهار کشت خشخاش و سودجویی نیروهای خارجی در مماشات با قاچاق مواد مخدر که منجر به تامین منابع سرشار مالی برای طالبان و القاعده گردیده است، از دیگر کاستی ها و اشتباهاتی است که در تحکیم مجدد جایگاه طالبان و تشدید ناامنی ها در افغانستان موثر بوده است.

و ...

متن اظهارات قسمت دوم :

برخی از ناظران گفته اند که افزایش حضور نظامی آمریکا در افغانستان می تواند نگرانی های تازه ای را در کشور همسایه، ایران، به وجود آورد.

اما دولت افغانستان چنین نگرانی را بی مورد دانسته است زیرا، به گفته سخنگوی وزارت خارجه، دولت افغانستان به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد تا از خاک آن علیه کشور دیگری استفاده کند.

هم اکنون دهها هزار سرباز خارجی که بخش اعظم آن را سربازان آمریکایی تشکیل می دهد، در افغانستان حضور دارند و با شورشیان طالبان می جنگند.

اخبار و گزارشات مرتبط :

خبرگزاری مهر ????/??/??   متن خبر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، این مقامها با بیان این مطلب افزودند: این حمله موشکی خانه ای را در وزیرستان شمالی ویران کرد. هویت افراد کشته شده هنوز مشخص نیست.

هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی از ماه آگوست تاکنون بیش از 20 بار به خاک پاکستان حمله کرده اند.

خبرگزاری ایرنا 19/09/87 متن خبر

مقصود نوری پژوهشگر مووسسه پژوهش‌های سیاسی اسلام آباد در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت : آمریکایی ها تاکنون بیش از ? ??بار به خاک پاکستان حمله موشکی داشته و با وجود اینکه این نوع حملات به کشته شدن بیش از ? ???تن از افراد غیر نظامی شده باید از سوی دولت رهبران اسلام آباد مورد اعتراض حقوقی قرار بگیرد.

واحد مرکزی خبر 24/08/1387 متن خبر

واحد مرکزی خبر: سحرگاه امروز یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکا ، روستای "شادی خیل" در مرز مشترک مناطق قبایلی وزیرستان شمالی و جنوبی پاکستان را هدف چهار موشک قرار داد که براثر آن 14 تن کشته و 5 تن دیگر زخمی شدند.

این حملات زمانی روی داد که ژنرال "دیوید مکرنن" فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان دیروز در دیدار با برخی از نمایندگان مجلس پاکستان در سفارت آمریکا ، تلاش کرد از موضع دولت آن کشور در حمله هوایی به خاک پاکستان دفاع کند.

وب سایت خبری کلید 12 عقرب 1387 متن خبر

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، آصف علی زرداری در گفتگوی اختصاصی با این شبکه که بخش هایی از آن پخش شد، گفت.. مسئله مهم درباره حملات امریکایی ها به پاکستان، گفتگوست و این موضوع که مرزهای ما با افغانستان به درستی ترسیم نشده است و به همین دلیل نیروهای (امریکایی) از آن عبور می کنند و در برخی موارد کمی بیشتر از حد نیاز از خط مرزی می گذرند. ما چنین حرکتهایی را محکوم کرده و به شدت به این گونه اقدامات اعتراض می کنیم.

خبرگزاری آلمان – بخش فارسی 14.11.2008 متن خبر

در پی حمله نیروهای آمریکایی به مناطق شمال غربی پاکستان در نزدیکی مرز این کشور با افغانستان، دست‌کم دوازده نفر کشته شدند.

و...



 
نوشته شده توسط: حمزه |  چهارشنبه 87 دی 4  ساعت 11:24 عصر 

    نوشته های پیشین
دل نوشته هایی به مناسبت هفته بسیج
اضطراب و درمان آن
ناگفته های یک وهابی از شیعه شدنش
مدتی این مثنوی تاخیر شد ...
تشریح سه ضلع بازیگردان 18 تیر
نیویورک تایمز: تنگه هرمز و آزمایش موشکی اولین گامهای محکم ایران
بهار عربی بهار اسلامی شد/این خاورمیانه، اسلامی و از اسرائیل متنف
ایران 13 سال زودتر از چشم انداز به مقام علمی اول منطقه رسیده است
اجرای فاز اول هلیکوپتر ملی با 10میلیارد سرمایه/ طراحی پلت فرم خو
پیش به سوی انسانیت:
یک پند مهم ، خشم مگیر !
خواستگاری با جعل عنوان ...
از وال استریت صدای ربنا می آید !
قتل به خاطر یک نگاه !
مرد شیطان صفت در کمین دختربچه مدرسه ای !
[همه عناوین(218)]