سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ چون خبر غارت بردن یاران معاویه را بر أنبار شنید خود پیاده به راه افتاد تا به نخیله رسید . مردم در نخیله بدو پیوستند و گفتند اى امیر مؤمنان ما کار آنان را کفایت مى‏کنیم . امام فرمود : ] شما از عهده کار خود بر نمى‏آیید چگونه کار دیگرى را برایم کفایت مى‏نمایید ؟ اگر پیش از من رعیت از ستم فرمانروایان مى‏نالید ، امروز من از ستم رعیت خود مى‏نالم . گویى من پیروم و آنان پیشوا ، من محکومم و آنها فرمانروا . [ چون امام این سخن را ضمن گفتارى درازى فرمود که گزیده آن را در خطبه‏ها آوردم ، دو مرد از یاران وى نزد او آمدند ، یکى از آن دو گفت : من جز خودم و برادرم را در اختیار ندارم ، اى امیر مؤمنان فرمان ده تا انجام دهم امام فرمود : ] شما کجا و آنچه من مى‏خواهم کجا ؟ [نهج البلاغه]

حاشیه‌هایی از جلسه استیضاح یک خدمتگزار 

جلسه علنی امروز مجلس ساعت 25/8 دقیقه آغاز شد در حالی که تنها دستور جلسه امروز، بررسی استیضاح علی کردان وزیر کشور بود.
به گزارش فارس، قبل از آغاز استیضاح وزیر کشور، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس دور محمدرضا باهنر جمع شده و در حال گفت و گو با وی بودند و همین موضوع برهم خوردن نظم جلسه و خالی شدن تعدادی از صندلی‌های مجلس شد. 
* موسی‌پور معاون پارلمانی وزارت کشور از همان دقایق اولیه آغاز جلسه، در صحن علنی مجلس حضور داشت. 
* علی کردان نیز در ساعت 10/9 دقیقه در حالی وارد صحن علنی مجلس شد که تنها کامران دانشجو معاون سیاسی‌اش او را همراهی کرد و هیچ نماینده‌ای به استقبال وی نرفت و هنگام خروج از مجلس نیز به تنهایی از صحن خارج شد و کمتر نماینده‌ای او را بدرقه کردند. کردان همچنین در موقع خروج از مجلس از درب ورود و خروج نمایندگان خارج شد. 

علی کردان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی

* بررسی استیضاح کردان در ساعت 30/9 آغاز شد و ابتدا علی مطهری نماینده تهران، ابراهیم نکونام نماینده گلپایگان، عباس رجائی نماینده اراک، احمدرضا دستغیب نماینده شیراز، قسیم عثمانی نماینده بوکان، محمد کرمی راد نماینده کرمانشاه و داریوش قنبری نماینده ایلام به عنوان استیضاح کننده به مدت 5/1 ساعت به بیان نقطه نظرات خود در مورد کردان پرداختند و پس از سخنان کردان نیز مجددا بیژن نوباوه نماینده تهران و ستار هدایت‌خواه نماینده بویراحمد به عنوان استیضاح کننده به مدت 2 ساعت در مورد موضوع عدم صداقت شخصی وزیر در خصوص مدرک تحصیلی‌اش صحبت کردند. 

* جلسه استیضاح وزیر کشور بدون حضور رئیس جمهور برگزار شد و حضور اعضای دولت در این جلسه نیز بسیار کمرنگ بود. 

*کردان امروز با کت و شلوار رنگ روشن در جلسه استیضاح خود حاضر شد و قبل از شروع سخنان خود ابتداء جرعه‌ای آب نوشید و با سخنی کاملا آرام و شمرده، به دفاع از خود پرداخت. 

* کردان، قسمت اول سخنان خود را در ساعت 10/11 شروع کرد و در بخش پایانی سخنان خود که از ساعت 5/13 دقیقه شروع شد به مدت 25 دقیقه به دفاع از خود پرداخت. 

* هیچ یک از نمایندگان به عنوان مخالف استیضاح صحبت نکردند که کردان در این رابطه گفت: کوهکن نماینده لنجان، دلخوش نماینده صومعه‌سرا، عفت شریعتی نماینده مشهد و فاطمه آلیا نماینده تهران درخواست کردند که به نفع من صحبت کنند اما من از آنها استدعا کردم که نیازی به سخنرانی شما نیست و من خودم مطابق آنچه که می‌فهم و دین مقدس و آموزه‌های دینی به من می‌گوید از خود دفاع خواهم کرد. 

* قبل از آغاز بررسی استیضاح وزیر کشور، قاسم محمدی نماینده اردبیل خواستار ارائه تذکر آئین‌نامه‌ای شد که با مخالفت رئیس مجلس مواجه گردید و این امر منجر به جر و بحث‌های لفظی وی با میرتاج‌الدینی و کوهکن، اعضای هیئت رئیسه مجلس شد. 

* جلسه استیضاح وزیر کشور در جوی آرام برگزار شد و فضای مجلس بر خلاف سایر روزها تقریبا از نظم و آرامش برخوردار بود. بخصوص زمانی که بیژن نوباوه از موافقان استیضاح، با ارائه سند و مدرک، در مورد استیضاح صحبت می‌کرد، فضای مجلس به شدت آرام بود و نمایندگان با سکوت و آرامش خاصی به سخنان وی گوش می‌کردند. 

* کردان سخنان خود را با ذکر شهادتین و مقدمه‌ای طولانی آغاز کرد و در همان ابتدا شروع سخنان کردان، موسی قربانی عضو هیات رئیسه مجلس، به وی متذکر شد که 3 ساعت وقت دارد و می‌تواند بخشی از وقت خود را به نمایندگان مخالف استیضاح بدهد. 

* کردان در حین سخنان خود زمانی که می‌خواست در پاسخ به نمایندگان در مورد مدرک تحصیلی‌اش صحبت کند، با خنده نمایندگان روبرو شد. 

* کردان همچنین در قسمت پایانی سخنان خود، زمانی که در خصوص قضیه جانشینی فرماندهی کل قوا توضیح می‌داد، به مذاکرات خود با سر لشکر فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: اگر ایشان این تکذیبیه را تکذیب نکند، ‌من صدای فیروز آبادی در مذاکرات خودم را با موبایلم ضبط کرده‌ام و اگر نمایندگان بخواهند، فردا آن را به مجلس می‌آورم و پخش می‌کنم که این سخنان کردان با صدای فریاد اعتراض‌آمیز نمایندگان مواجه شد. 

* پس از سخنان کردان، رئیس مجلس خطاب به وی گفت: شما می‌توانید تشریف ببرید و کردان نیز قبل از رای گیری مجلس را ترک کرد. 

* پس از سخنان علی مطهری به عنوان اولین موافق استیضاح، فلاحت پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب، قاسم محمدی نماینده اردبیل تذکر دادند. 

* فلاحت پیشه در تذکر خود با اشاره به اظهارات علی مطهری که بیان کرده بود یکی از مسئولین گفته نمایندگان در گروه‌های هشت نفره، با قول یک سفر امضای استیضاح خود را پس می‌گیرند، تاکید کرد که باید مشخص شود چه کسی این حرف را زده است و نباید اجازه داد در این قضیه مجلس را تحقیر کنند. 

* فلاحت‌پیشه همچنین گفت آقای ونایی که می‌گوید آقای رئیس جمهور حق دخالت در قوه قضائیه را ندارد صندلی به صندلی می‌چرخند تا رای خود را به نمایندگان اعلام کنند؛ من خواهش می‌کنم ایشان اول خودش را اصلاح کرده بعد نظر خود را به نمایندگان تحمیل کند. 

* علی لاریجانی رئیس مجلس نیز قبل از آغاز بررسی استیضاح وزیر کشور، بر قانونی بودن استیضاح تاکید کرد و گفت: طبق اصل 89 قانون اساسی و آئین نامه داخلی مجلس، استیضاح حق نمایندگان است و هیچ اشکال قانونی به این استیضاح وارد نیست. 

* تعدادی از نمایندگان دوره هفتم مجلس نیز با حضور در جایگاه میهمانان، نظاره گر جلسه استیضاح علی کردان بودند. 

* کواکبیان نماینده سمنان که گویا در جریان سخنان علی لاریجانی در مورد قانونی بودن استیضاح آرام و قرار نداشت، قبل از رای‌گیری خواستار ارائه تذکر شد و گفت: طبق ماده 227 آئین نامه داخلی، ما باید بدانیم این استیضاح قانونی است یا نه چون رئیس جمهور آن‌را قانونی ندانسته است. با این تذکر کواکبیان، همهمه در مجلس حاکم شد و به او اجازه ادامه تذکر را ندادند. 

* قنبری به عنوان هفتمین موافق استیضاح کردان، در بخشی از صحبت‌های خود گفت: معلوم شد وزرایی که تاکنون برکنار شدند، مطیع رئیس جمهور نبودند که لاریجانی به وی تذکر داد و از او خواست تا راجع به موضوع استیضاح صحبت کند. 

* قنبری همچنین از وقت خود کمی زیادتر صحبت کرد و همین امر باعث اعتراض برخی نمایندگان شد و چندین بار از سوی موسی قربانی عضو هیئت رئیسه مجلس به وی تذکر داد شد که وقت شما تمام شده است و دوستان شما به این قضیه معترض هستند. 

* اکثر صندلی‌های جایگاه میهمانان در صحن علنی مجلس پر بود و جمعی از دانشجویان علوم سیاسی و حقوق دانشگاه تهران و طلاب کانون شاهد و مفید قم، میهمان مجلس بودند. 

* بیش از 200 نفر از عکاسان، تصویر برداران و خبرنگاران داخلی و خارجی برای پوشش خبری جلسه استیضاح در خواست حضور در صحن علنی مجلس را کرده بودند که اکثر آنها در مجلس حاضر شدند. 

* احمد توکلی و آقاتهرانی نمایندگان تهران نیز نزدیک به یک ساعت، در گوشه‌ای از صحن علنی مجلس در حال قدم زدن و راه رفتن بودند که توکلی در خصوص قدم زدن خود به خبرنگاران گفت: هنگامی که مجلس رای‌گیری نمی‌کند ترجیح می‌دهم تا قدم بزنم. 

* قبل از سخنان کرمی‌راد نماینده کرمانشاه به عنوان ششمین موافق استیضاح، یکی از نمایندگان از لاریجانی خواست تا جلوی سخنان توهین‌آمیز گرفته شود که لاریجانی در پاسخ به وی گفت: اگر توهینی باشد من جلویش را می‌گیرم و شما نیاز نیست دستور بدهید که این سخن لاریجانی با فریاد «احسنت» نمایندگان همراه شد. 

* سعید ابوطالب نماینده دوره هفتم مجلس شواری اسلامی نیز از همان دقایق اولیه آغاز جلسه علنی امروز، با کار گذاشتن دو دوربین در طبقه بالای پارلمان، مشغول ادامه ساخت فیلم مستند خود در خصوص پارلمان ایران بود. 

*عباس رجایی نماینده ارک در حین سخنان کردان، در تذکری با استناد به ماده 109 آئین نامه داخلی از کردان خواست تا در موضوع استیضاح صحبت کند و همین امر سبب شد تا لاریجانی نیز از کردان بخواهد تا مقدمات را کم کرده و به موضوع استیضاح برسد. 

* کردان نیز بدون توجه به این تذکر، به سخنان خود ادامه داد و شجاعی کیاسری نماینده ساری گفت: ماده 109 ربطی به استیضاح وزیر ندارد و مربوط به ناطقان قبل از دستور مجلس است. 

* در زمان رای گیری، صف طویلی از خبرنگاران در مقابل جایگاه خبرنگاران تشکیل شده بود و خبرنگاران و تصویر برداران و عکاسان، همگی ایستاده، نظاره‌گر رای گیری بودند و جایگاه هیئت رئیسه نیز طبق معمول شلوغ بود. 

* در حین سخنان کردان زمانی که عقربه‌های ساعت 40/11 دقیقه را نشان می‌داد، لاریجانی برای ادامه جلسه رای گیری کرد که نمایندگان با 161 رای، موافقت خود با ادامه جلسه را اعلام کردند و به این ترتیب جلسه استیضاح تا ساعت 40/13 ادامه یافت. 

* زمانی که همه منتظر اعلام نتایج رای گیری بود، سکوت، مجلس را فرا گرفته بود که یکدفعه موسی قربانی گفت: نامه کتبی آقای اسدی به اسم اسداللهی قرائت شده بود که به این ترتیب اصلاح می‌شود و این موضوع باعث خنده نمایندگان شد. 

* در زمان اعلام رای گیری، نمایندگان در جایگاه هیئت رئیسه ازدحام کرده بودند که لاریجانی از آنها خواست در صندلی‌های خود مستقر شوند تا نتیجه رای گیری را قرائت کند. 

* لاریجانی با اعلام نتایج رای گیری گفت: 247 رای به گلدان‌ها ریخته شد که 188 رای سفید، 4 رای زرد و 45 رای کبود بود که به محض اعلام رای سفید، فریاد الله اکبر نمایندگان بر صحن علنی مجلس طنین انداز شد. 

* لاریجانی گفت: استیضاح ایشان مورد قبول واقع شد و ایشان از این تاریخ نمی‌توانند وزیر کشور باشد. 

* وی همچنین برای کردان در کارهای دیگر آرزوی توفیق کرد و از نمایندگان بخاطر برگزاری آرام مراسم استیضاح و تحمل جلسه طولانی، تقدیر و تشکر کرد.
جلسه امروز مجلس با دستور استیضاح علی کردان، ساعت 40/13 به کار خود پایان داد. 
منبع : شهاب نیوز


 
نوشته شده توسط: حمزه |  سه شنبه 87 آبان 14  ساعت 9:0 عصر 

    نوشته های پیشین
دل نوشته هایی به مناسبت هفته بسیج
اضطراب و درمان آن
ناگفته های یک وهابی از شیعه شدنش
مدتی این مثنوی تاخیر شد ...
تشریح سه ضلع بازیگردان 18 تیر
نیویورک تایمز: تنگه هرمز و آزمایش موشکی اولین گامهای محکم ایران
بهار عربی بهار اسلامی شد/این خاورمیانه، اسلامی و از اسرائیل متنف
ایران 13 سال زودتر از چشم انداز به مقام علمی اول منطقه رسیده است
اجرای فاز اول هلیکوپتر ملی با 10میلیارد سرمایه/ طراحی پلت فرم خو
پیش به سوی انسانیت:
یک پند مهم ، خشم مگیر !
خواستگاری با جعل عنوان ...
از وال استریت صدای ربنا می آید !
قتل به خاطر یک نگاه !
مرد شیطان صفت در کمین دختربچه مدرسه ای !
[همه عناوین(218)]